Toimintakalenteri  2024

TOUKOKUU

TI 21.5.2024. klo 17-20  Juhlat metsässä. Yhteinen picknic.

Paikka, Mukkulan (= Lahti Energian) tapahtumapuistossa.

Tapahtuma on osa marttojen valtakunnallista teemaa, ja marttayhdistykset eri puolilla Suomea järjestävät samaan aikaan Juhlat metsässä tapahtumia.

Voisit mielellään tuoda tullessasi jotain syötävää tai juotavaa tai luonnonkukkia ja koristeita tarjoilupöytään.

Tilaisuus alkaa klo 17 kävelykierroksella Ritaniemen  luonnonsuojelualueella (45 min.)

Oppaana toimii luonnonsuojeluvalvoja Mia Honkanen Lahden kaupungin ympäristöpalveluista. Sään mukainen vaatetus ja hyvät ulkoilujalkineet, sillä maasto on mäkistä.

Mikäli et halua lähteä metsään opastetulle kierrokselle, voit rakentaa metsämandalan luonnon raaka-aineista. Raaka-aineet mandalan tekemiseen ovat valmiina paikan päällä, samoin opastus.

Klo 18 kohotamme juhlamaljan, kuulemme Marttaliiton valmisteleman juhlapuheen metsälle sekä nautimme tarjoilupöydän antimista.

SAAPUMISOHJEET. Parkkipaikkoja autoille löytyy jonkin verran Ritaniemenkadun päässä.

Mukkulan kartanon iso parkkialue ei ole kaukana. Mukkulan kartanolle pääsee myös bussilla nro 2.

Ilmoittaudu tapahtumaan viimeistään su 19.5.

Lisätietoja tapahtumasta saa puheenjohtaja Ulla Laaksoselta puh. 0440403744.

Tervetuloa mukaan juhlimaan yhdessä meille rakasta luontoa ja metsää, marttoja ja juhlavuotta viettävää järjestömme!

KESÄKUU

KESKIVIIKKONA 5.6. klo 17–20 tutustumme basilikaan, joka on vuoden 2024 vihannes sekä pihapiirin villiyrtteihin.

Huom! Muuttunut paikka ja ohjelma, ei ruoanvalmistusilta!

Kokoonnumme Kotiniemen siirtolapuutarhan Puutarhapirtillä,

Ryytimaanraitti 2 (Alasenjärven rannalla).

Ulla Laaksonen kertoo basilikasta ja eri basilikalajikkeista. Tunnistamme myös villiyrttejä Kotiniemen siirtolapuutarhan pihapiirissä. Lisäksi annamme vinkkejä siitä, miten basilikaa ja villiyrttejä voi hyödyntää ruoanvalmistuksessa ja leivonnassa.

Kahvitarjoilu suolaisen ja makean piirakan kera.

Mukana myös siirtolapuutarhan väkeä ja heidän kanssaan saamme tutustua siirtolapuutarhan alueeseen.

Tilaisuus on maksuton.

Ilmoittautuminen viimeistään su 2.6. mennessä

Ma 10.6.2024. klo 17-20 Retki Hollolan kirkonseudulle.

Hinta 15,- joka sisältää tarjoilun ja opastuksen.

Ystävän/puolison voi ottaa mukaan.

Ilmoittautumiset ja maksu viimeistään viimeistään to 6.6. mennessä

Retkimaksu tulee maksaa to 6.6. mennessä yhdistyksemme tilille FI75 4108 0011 6078 95.

Käytä maksaessasi viitenumeroa 10126

Mennään kimppakyydeillä Hollolan kirkolle.

Kokoonnumme vanhaan Pappilaan klo 17.00

Osoite,  Särkäntie 1, 16710 Hollola

Kahvit Pappilassa, tarjolla feta-juustopiirakka.

Siirtyminen kirkolle.

Kirkon historia ja esittely n. 1 tunti / Kyösti Toivonen.

Hautausmaakierros / Kyösti Toivonen kertoo.

Kävely takaisin Pappilaan Kunnantuvan ohitse/ K.Toivonen.

Pappilan historia ja esittely / Kyösti Toivonen.

Mahdollinen kotiseutumuseossa käynti tarkentuu aikataulun tarkentumisen myötä.

Retki päättyy klo 20.00. Kotimatka alkaa.

Lisätietoja retkestä saa Leena Lappalaiselta puh. 0400452052.

MUUTA AJANKOHTAISTA

28.5. klo 16–19 Länsi-Hollolan marttojen kevättapahtuma, jossa taimimyyntiä, arpajaiset ja puffetti.

Paikka,  Toivolan nuorisoseurantalo, Kivikoskentie 111, Hollola

28.–30.6. Länsi-Hollolan Martat järjestävät kasvivärjäyskurssin Länsi-Hollolan Erämiesten majalla.

Lisätietoja Ulla Laaksoselta puh. 0440403744.