Keski-Lahden Martat ry

HISTORIAA

Keski-Lahden Martat on perustettu 18.12.1913, olemme Lahden vanhin Marttayhdistys. Kuulumme Marttaliittoon, joka on vuonna 1899 perustettu kotitalousneuvontaa antava kansalaisjärjestö. Marttaliitto edistää kotien ja perheiden hyvinvointia ja kotitalouden arvostusta. Järjestö on puoluepoliittisesti sitoutumaton. Järjestö antaa jäsenilleen valmiuksia vaikuttaa omassa elinympäristössään ja yhteiskunnassa. Keski-Lahden Martat toimii Hämeen Martat ry:n alaisena.

Perustamisen alkuaikoina pienessä Lahdessa elettiin omavaraistalouden aikaa, jolloin asukkailla – myös ”herrasväellä” – oli omat kasvimaansa ja mahdollisuuksien mukaan myös karjaa. Perheenäitien tuli olla varsin monitaitoisia, tähän tarpeeseen perustettiin Marttayhdistys. Lahden Sanomat lehdessä nro 142, 13.12.1913. sivulla 4 julkaistiin ilmoitus "Marttayhdistyksen perustava kokous pidetään torstaina 18 pnä klo 11 kansanopistolla! "

Alla linkki Kansalliskirjasto / Lahden Sanomat 13.12.1913. nro 142. https://digi.kansalliskirjasto.fi/sanomalehti/binding/1260449?page=4

Lahden valistuneet naiset perustivat v. 1913 Edla Kojosen johdolla Lahden Kansanopistolla Marttayhdistyksen. Perustamiskokouksessa konsulttina toimi Nti. Olga Autere, hän oli Martta-yhdistyksen keskustoimikunnan ensimmäinen päätoiminen kotitalousneuvoja ja Marttaliiton neuvonta- ja järjestötyön pioneeri.

Perustavan kokouksen pöytäkirjasta käy ilmi, kuinka tärkeänä kokous piti yhdistyksen perustamista. "Toiminta-alueeksi ajateltiin ensi aluksi kaupunki ja sen lähin ympäristö,mutta laajennetaan toimintaa sittemmin vähitellen voimien mukaan"

Marttayhdistyksen perustamiskokouksesta uutisoitiin Lahden Sanomat lehdessä 20.12.2013.

Klikkaamalla Lahden Sanomat-lehden kansikuvaa N:o 145 pääset lukemaan lehden kokonaisuudessaan. Lehden kansikuva löytyy Edla Kojosen kuvan alta.

Klikkaamalla allaolevaa linkkiä, pääset suoraan sivulle 3, jossa artikkeli Marttayhdistyksen perustamisesta.

Keski-Lahden Martat historia
Keski-Lahden Martat perustettiin vuonna 1913. Kuvassa keskellä Edla Kojonen.
Keski-Lahden Martat historia ja lehti
Lahden Sanomat v. 1913, lehdessä on artikkeli Marttayhdistyksen perustamisesta. Klikkaamalla lehden kuvaa, pääset lukemaan kansalliskirjaston digilehden. Artikkeli löytyy sivulta 3.