Nykyajassa toimien.

MARTAT MUUTTUVAT YHTEISKUNNAN MUUTTUESSA.

Aineellista hätää ei enää ole – henkistä sitäkin enemmän. Elämme pakettielämää – kaikki on valmiiksi paloiteltu ja paketoitu. Ruoan valmistusta toivoisi harrastettavan enemmän kotona, meillä kun on niin erinomaiset raaka-aineet ulottuvillamme.

Omavaraisuus on jälleen tärkeää. Ympäristö jossa elämme, kiertotalous, kertakulutuksen välttäminen säästävät paitsi rahaa, myös luontoa. Lisäksi ne auttavat osaltaan luovuuden kehitystä.

Keski-Lahden Martat ja kädentaidot
KÄDENTAIDOT Käsityöt ovat tärkeä osa yhdistyksemme toimintaa. Tehdään itselle ja toisille sekä opitaan uusia taitoja. Samalla opitaan arvostamaan omaa osaamista ja luovuutta. Vaalimme myös käsitöiden kulttuuriperintöä. Vaatteiden ja esineiden korjaaminen ja kaikenlainen käsillä tekeminen ovat tärkeä osa toimntaamme. Lankojen kasvivärjäys kuuluu myös osana joka vuotiseen alkukesäämme.
Keski-Lahden Martat ja ruuan valmistustaidot
RUOKA JA VALMISTUS Olemme innokkaita ruokamarttoja. Kokeilemme uutta ja vaalimme perinneruokia. Syksyinen puuroilta erilaisine puuroineen on suosittu marttailta. Sienet, puutarhan antimet, yrtit ja villiyrtit. Tule mukaan marttailemaan kanssamme erilaisten - myös monikulttuurillisten - ruokien ja leivonnaisten parissa. Haluamme eroon vallitsevsta ruokahävikistä ja siihen meillä on keinot.
Keski-Lahden Martta kuluttaa harkiten
KESTÄVÄ KULUTUS Toimimme kestävän ja harkitsevan kulutuksen puolesta. Martalla on kestävän kulutuksen mukainen garderobi. Ekotehokas Martta ostaa mahdollisimman vähän ja valitsee kestäviä, laadukaita, korjattavia ja pitkäikäisia tuotteita. Ostamme vain mitä todella tarvitsemme, kierrätämme tarpeettomat ja hävitämme käyttökelvottomaksi käyneet tavarat asianmukaisesti.
Keski-Lahden Martta kasvattaa simenestä
PUUTARHA JA KOTIVILJELY Oletko kiinnostunut kasvien ja puutarhan hoidosta. Kenties perinnekasveista. Haluatko oppia uutta, jakaa tietoa ja taitoja yhdessä toisten kanssa. Säilöminen ja puutarhan antimista nauttiminen, vieraslajien torjuminen omasta lähiympäristöstä kuuluvat puutarhamarttailuun.
Keski-Lahden Martalle riittää yksi maapallo
ELÄMÄMME YMPÄRISTÖT Ympäristöasiat ovat meille tärkeitä. Luontoympäristö, asuinympäristö, rakennettu ympäristö... Edistämme ympäristötoimintaa, kiertotaloutta ja kestävää kehitystä. Yhden maapallon tulee riittää ja säilyä elinkelpoisena. Jokainen voi omassa arjessaan vaikuttaa vesistön puhtauteen. Toimimme yhteistyössä eri ympäristötoimijoiden kanssa.

Martat on kodin ja perheen hyvinvointia edistävä kansalaisjärjestö.

Hyvä arki kuuluu kaikille!

Martat kotisivuilla lisää monipuolisesta Marttojen toiminnasta.

Martat- lehti on myös verkossa. Käy tutustumassa monipuoliseen verkkolehteen.

Painettu Martta-lehti

on marttojen jäsenlehti. Lehden näköisversioita voit lukea Issuu-palvelun kautta. Voit myös tilata itsellesi tai lahjaksi, vaikka et olisikaan jäsen.

Lehden aiheita ovat ruoka, kotipuutarha, kodinhoito ja järkevä taloudenpito. Lehdessä on hyviä reseptejä, siivousvinkkejä, käsityöohjeita ja neuvoja, kuinka saada rahat riittämään. Lehti kertoo, mitä marttayhdistyksissä tapahtuu, mitä martat tekevät ja millaisia tämän päivän martat ovat. Marttojen parissa viihdyt!